joi, 6 decembrie 2012

Ritualuri inainte de somn



De cand fac terapie am tot invatat cateva exercitii de relaxare ce te ajuta enorm de mult sa te linistesti. Eu initial am cerut astfel de exercitii in primul rand pentru a ma ajuta sa adorm. Seara, din pacate, o data cu oboseala si stresul intregii zile, gandurile anxioase sunt mult mai pronuntate. Ai ocazia ori sa le ignori pe motivul ca esti obosit/a pentru ca  nu gasesti claritate si ordine in ganduri ori recurgi la cateva mici artificii ce te ajuta sa te relaxezi.
   Eu am foarte mari probleme cu somnul. Gandurile o iau razna si se bulucesc in mintea mea facandu-ma hiperactiva chiar in momentul in care am nevoie cel mai mult de somn. Cel mai ciudat este ca nici nu simt cand fac trecerea la fel de fel de ganduri. Pur si simplu te trezesti cu ele in minte. Incoerente si pline de anxietate.
     Multi dintre noi ne-am obisnuit sa dormim atat de prost incat sa nu mai reflectam asupra problemei si cu parere de rau va spun ca tot NOI trebuie sa facem ceva in privinta asta. Nu presupune mare efort doar un pic de organizare in "agenda" noastra.

  In primul rand, creierul nostru poate fi invatat sa se pregateasca la o anumita ora de culcare. Si pentru asta trebuie sa-l ajutam un pic. Trebuie gasita ora cea mai potrivita pentru somn. Evident, ca nu este ideal sa adormi in fata televizorului si nici sa te duci la culcare inchizand televizorul cu 5 minute inainte. Televizorul ca si calculatorul (sau tableta) profita de atentia pe care i-o dai iar creierul tau este supraincarcat de informatiile pe care le primeste (nu conteaza calitatea informatiilor, problema este ca le primeste atunci cand este obosit si are nevoie de odihna). Singurul lucru la care recurgem este sa ne ducem la culcare pur si simplu epuizati. Cateodata chiar ne propunem sa ne epuizam deoarece prindem teama de noaptea ce o sa vina. Stam in fata televizorului (sau calculatorului) pana ni se inchid ochii iar a doua zi ne intrebam de ce ne simtim totusi atat de neodihniti.
  O noapte proasta influenteaza foarte mult buna noastra dispozitie de a doua zi. Eu sunt o leguma a doua zi. De multe ori dormeam foarte mult dinspre dimineata pana la pranz deoarece noaptea era un calvar pentru mine. Dormitul pana la pranz imi dauna grav deoarece somnul de seara avea loc mult mai tarziu. Si uite asa ma invarteam intr-un cerc extrem de vicios.

  Primele reusite le-am avut pe timpul cand inca locuiam in Floreasca. Impreuna cu terapeuta mea am gasit cateva obiceiuri pe care sa le aplicam cu 30-40 de minute inainte de culcare si ulterior am putut adopta si alte procedee. Inainte de toate astea, am incercat sa-mi cumpar o carte, ce s-a dovedit a fi extrem de utila, numita "Noapte buna, insomnie" (si pe care o puteti gasi la Editura Trei). Va spun sincer ca sunt foarte multe informatii in acea carte si este suficient sa filtrati acele informatii care sa va ajute pe voi in mod direct. Pe langa asta, va pune sa va faceti si un jurnal in care sa va monitorizati somnul. Eu sincer, nu am avut rabdare sa stau si de jurnal. De obicei, aleg calea mai usoara. Inca o chestie foarte importanta: este explicat in carte ce inseamna "somnul": etapele acestuia, ce este perioada de veghe etc. Eu zic ca asta este baza pe care trebuie sa o stim inainte de a ne lua la tranta cu insomnia. Eu am mentionat, acu ceva vreme, cateva lucruri din carte. Postul il gasiti aici . E un post tare lung, intr-adevar, dar merita parcurs daca nu aveti chef de carte.

  Dar sa revenim la exercitiile de relaxare si la obiceiurile ce trebuiesc aplicate. Va voi povesti obiceiul meu: asa cum v-am spus mai sus nu exista o ora ideala la care sa te duci la culcare. Tu singur trebuie sa descoperi aceasta ora. Unii prefera sa se duca la ora 22:00 altii la ora 23:00 sau la 00:00. Pe langa ora trebuiesc luate in considerare si alti factori: de exemplu poate tu ai nevoie de 7 ore de somn pe cand altul are nevoie de 8 ore. Eu una am nevoie de 9 ore de somn si este perfect normal chiar si asa atata timp cat am un program pe care sa-l respect. Dar ce fac seara? Ei bine, seara in jur de ora 23:00 ma dezlipesc de pe canapeaua mea preferata ce sta frumos indrepata catre televizor si ma duc sa-mi fac toaleta (obiceiul meu): ma spal pe dinti, ma demachez, ma cremuiesc, imi place foarte mult sa ma cremuiesc pe maini cu o crema ce miroase nemaipomenit. Si dupa toate astea ma postez in pat, la lumina lampii cu o carticica in mana. Apuc sa citesc cam juma de ora si pe urma deja somnul incepe sa se instaleze. Ca sa nu mai zic ca mintea mea incepe deja sa se pregateasca de culcare. Rupta din fata televizorului si concentrata pe niste chestii atat de marunte si totusi atat de placute incat nici gandurile mele nu-mi par atat de groaznice. Asta este obiceiul meu. Sa am grija de mine. Sa-mi acord atentia cuvenita si asta trebuie sa faci si tu cu tine. Un dus (ce-ti relaxeaza muschii), aplicarea unei creme de corp, asezatul in plapumioara ta pufoasa si racoroasa. Ideal ar fi sa si aerisesti foarte bine camera inainte. Aerul curat si proaspat are un efect foarte bun asupra somnului. Si inca un aspect foarte important si deloc de neglijat: nu trebuie sa ai televizor sau calculator sau laptop in camera. Trebuie sa te rupi cu totul de ele. Creierul tau trebuie sa stie ca o data ce ai patruns in dormitor el se pregateste pentru somn. Niste levantica sub perna nu ar strica. Eu am si aceasta crema cu  care ma dau un pic  la tample. Toate aceste mici artificii au un efect nemaipomenit daca te tii de ele. Mare branza nu este, corect? :)



   Avand in vedere ca am scris foarte mult (cand imi place ceea ce fac uit de timp) am sa-mi rezerv dreptul sa va scriu despre exercitiile de relaxare in urmatorul post. Pana atunci deja v-am dat deja de lucru!



Mult succes va doresc si o zi cat mai frumoasa!


ps:cel mai de succes articol al meu legat de anxietate a fost publicat acu ceva vreme pe smartwoman.hotnews.ro. Daca va intereseaza il puteti citi aici.






luni, 3 decembrie 2012

Cu ajutorul vostru mergem inainte!



Ma gandesc cat de entuziasmata am fost cand am citit ca in sfarsit cineva face ceva si pentru noi, ceilalalti. Ma uit cu mare tristete pe site-ul ce trebuia sa fie, asa cum spune si titlul, un proiect jurnalistic despre anxietate. Spun cu tristete pentru ca site-ul a fost lasat de izbeliste. Din 13 Octombrie nu s-a mai scris nimic.
      Dar pana la urma, oare de ce trebuie sa asteptam sa faca altii ceva pentru noi? Un bun raspuns ar fi faptul ca avem nevoie de persoane cu oarecare notorietate in lumea ziarelor. Persoane care sa ne reprezinte, sa ne ajute sa pornim de undeva, sa ne faciliteze ideea de a fi ascultati, de a intra in contact si cu altii ce sunt asemenea noua. E atat de important sa ai sprijin, nu doar din partea celor apropiati dar si din partea persoanelor straine. Trist este ca tocmai ei, cei de pe site-ul Dar Daca nu au avut urechi sa asculte. Au strans material pentru ziarul Dilema Veche si dupa aceea nimeni nu mai zis nimic. Nu au inteles importanta greutatilor cu care ne confruntam. Chiar am dat acu ceva timp un mail catre Dl. Cristian Lupsa unde am atras atentia ca nimeni nu se mai implica pe site si am intrebat daca ma pot implica eu, ca si voluntar. Dar nu am primit nici un raspuns.

    Daca mi-ar da lumea cate un semn de fiecare data cand se intra pe blogul meu (directionati de pe Dar Daca) poate m-as urni sa scriu articole, materiale si lucruri utile care sa ne ajute sa trecem peste toate zilele mai putin bune. Anxietatea e parte din noi. O putem ameliora si putem duce o viata decenta chiar si asa. Astept cateva cuvinte din partea voastra pe adresa mea de mail:                           cristina@ionica.eu

Ce v-ar interesa sa aflati cel mai mult? Tehnici de a trece peste momente mai putin bune, exercitii de relaxare, recomandarea unor carti, povesti motivationale?



Acum imi fac datoria si postez un raspuns pentru M. M-a intrebat daca pot recomanda un psihoterapeut. Am sa investighez serios si am sa ma interesez unde anume putem solicita astfel de servicii astfel incat sa fim siguri ca nu nimerim pe mana oricui.

Un pas bun ar fi sa accesati pagina ARSM (Asociatia Romana pentru Sanatate Mintala). Momentan se pare ca exista probleme tehnice in legatura cu site-ul: www.arsm.ro dar ma voi interesa ce s-a intamplat si voi reveni cu amanunte.  ARSM este un punct bun de inceput. Eu personal am incredere in aceasta asociatie. Dar cum ziceam, am sa revin cu mai multe informatii.
  Intre timp va pot spune ce este ARSM (text preluat de pe paginamedicala.ro):

"ARSM este dedicata promovarii sanatatii mintale, prevenirii tulburarilor psihice si comportamentelor nocive si sprijina recuperarea persoanelor suferinde de tulburari de ordin psihic prin advocacy, lobby, educatie, cercetare, servicii directe si orice alte activitati legale menite să sprijine aceasta misiune.

Ne propunem sa promovam specialistii din domeniul sanatatii mintale si programele pe care acestia le desfasoara.

Ne dorim sa se contureze o retea de specialisti in domeniul sanatatii mintale in vederea derularii de programe si proiecte.

Ne dorim sa infiintam Institutii, Centre si Clinici care sa ofere servicii de sanatate mintala la cel mai inalt nivel de calitate si profesionalism.

Pe langa programele si proiectele direct legate de sfera sanatatii mintale, ARSM va derula si programe menite sa lupte impotriva discriminarii pe criterii de etnie, gen, orientare sexuala, stare civila, convingeri politice sau religioase, deficiente fizice sau psihice ori pe orice alte criterii.

Ne dorim sa facilitam accesul publicului larg la informatii legate de tulburarile mintale, prevenirea tulburarilor psihice si recuperarea de pe urma lor.

Ne dorim sa promovam in randul publicului larg comportamentele si atitudinile preventive si sa inlaturam confuziile si prejudecatile existente in sfera sanatatii mintale.

Ne dorim sa implicam institutiile statului, institutiile private, societatea civila si publicul larg in promovarea si dezvoltarea sanatatii mintale din Romania.
"



Pana la urmatorul articol astept parerile voastre pe adresa mea de mail mentionata mai sus.


Sa aveti o seara frumoasa!