joi, 6 decembrie 2012

Ritualuri inainte de somn



De cand fac terapie am tot invatat cateva exercitii de relaxare ce te ajuta enorm de mult sa te linistesti. Eu initial am cerut astfel de exercitii in primul rand pentru a ma ajuta sa adorm. Seara, din pacate, o data cu oboseala si stresul intregii zile, gandurile anxioase sunt mult mai pronuntate. Ai ocazia ori sa le ignori pe motivul ca esti obosit/a pentru ca  nu gasesti claritate si ordine in ganduri ori recurgi la cateva mici artificii ce te ajuta sa te relaxezi.
   Eu am foarte mari probleme cu somnul. Gandurile o iau razna si se bulucesc in mintea mea facandu-ma hiperactiva chiar in momentul in care am nevoie cel mai mult de somn. Cel mai ciudat este ca nici nu simt cand fac trecerea la fel de fel de ganduri. Pur si simplu te trezesti cu ele in minte. Incoerente si pline de anxietate.
     Multi dintre noi ne-am obisnuit sa dormim atat de prost incat sa nu mai reflectam asupra problemei si cu parere de rau va spun ca tot NOI trebuie sa facem ceva in privinta asta. Nu presupune mare efort doar un pic de organizare in "agenda" noastra.

  In primul rand, creierul nostru poate fi invatat sa se pregateasca la o anumita ora de culcare. Si pentru asta trebuie sa-l ajutam un pic. Trebuie gasita ora cea mai potrivita pentru somn. Evident, ca nu este ideal sa adormi in fata televizorului si nici sa te duci la culcare inchizand televizorul cu 5 minute inainte. Televizorul ca si calculatorul (sau tableta) profita de atentia pe care i-o dai iar creierul tau este supraincarcat de informatiile pe care le primeste (nu conteaza calitatea informatiilor, problema este ca le primeste atunci cand este obosit si are nevoie de odihna). Singurul lucru la care recurgem este sa ne ducem la culcare pur si simplu epuizati. Cateodata chiar ne propunem sa ne epuizam deoarece prindem teama de noaptea ce o sa vina. Stam in fata televizorului (sau calculatorului) pana ni se inchid ochii iar a doua zi ne intrebam de ce ne simtim totusi atat de neodihniti.
  O noapte proasta influenteaza foarte mult buna noastra dispozitie de a doua zi. Eu sunt o leguma a doua zi. De multe ori dormeam foarte mult dinspre dimineata pana la pranz deoarece noaptea era un calvar pentru mine. Dormitul pana la pranz imi dauna grav deoarece somnul de seara avea loc mult mai tarziu. Si uite asa ma invarteam intr-un cerc extrem de vicios.

  Primele reusite le-am avut pe timpul cand inca locuiam in Floreasca. Impreuna cu terapeuta mea am gasit cateva obiceiuri pe care sa le aplicam cu 30-40 de minute inainte de culcare si ulterior am putut adopta si alte procedee. Inainte de toate astea, am incercat sa-mi cumpar o carte, ce s-a dovedit a fi extrem de utila, numita "Noapte buna, insomnie" (si pe care o puteti gasi la Editura Trei). Va spun sincer ca sunt foarte multe informatii in acea carte si este suficient sa filtrati acele informatii care sa va ajute pe voi in mod direct. Pe langa asta, va pune sa va faceti si un jurnal in care sa va monitorizati somnul. Eu sincer, nu am avut rabdare sa stau si de jurnal. De obicei, aleg calea mai usoara. Inca o chestie foarte importanta: este explicat in carte ce inseamna "somnul": etapele acestuia, ce este perioada de veghe etc. Eu zic ca asta este baza pe care trebuie sa o stim inainte de a ne lua la tranta cu insomnia. Eu am mentionat, acu ceva vreme, cateva lucruri din carte. Postul il gasiti aici . E un post tare lung, intr-adevar, dar merita parcurs daca nu aveti chef de carte.

  Dar sa revenim la exercitiile de relaxare si la obiceiurile ce trebuiesc aplicate. Va voi povesti obiceiul meu: asa cum v-am spus mai sus nu exista o ora ideala la care sa te duci la culcare. Tu singur trebuie sa descoperi aceasta ora. Unii prefera sa se duca la ora 22:00 altii la ora 23:00 sau la 00:00. Pe langa ora trebuiesc luate in considerare si alti factori: de exemplu poate tu ai nevoie de 7 ore de somn pe cand altul are nevoie de 8 ore. Eu una am nevoie de 9 ore de somn si este perfect normal chiar si asa atata timp cat am un program pe care sa-l respect. Dar ce fac seara? Ei bine, seara in jur de ora 23:00 ma dezlipesc de pe canapeaua mea preferata ce sta frumos indrepata catre televizor si ma duc sa-mi fac toaleta (obiceiul meu): ma spal pe dinti, ma demachez, ma cremuiesc, imi place foarte mult sa ma cremuiesc pe maini cu o crema ce miroase nemaipomenit. Si dupa toate astea ma postez in pat, la lumina lampii cu o carticica in mana. Apuc sa citesc cam juma de ora si pe urma deja somnul incepe sa se instaleze. Ca sa nu mai zic ca mintea mea incepe deja sa se pregateasca de culcare. Rupta din fata televizorului si concentrata pe niste chestii atat de marunte si totusi atat de placute incat nici gandurile mele nu-mi par atat de groaznice. Asta este obiceiul meu. Sa am grija de mine. Sa-mi acord atentia cuvenita si asta trebuie sa faci si tu cu tine. Un dus (ce-ti relaxeaza muschii), aplicarea unei creme de corp, asezatul in plapumioara ta pufoasa si racoroasa. Ideal ar fi sa si aerisesti foarte bine camera inainte. Aerul curat si proaspat are un efect foarte bun asupra somnului. Si inca un aspect foarte important si deloc de neglijat: nu trebuie sa ai televizor sau calculator sau laptop in camera. Trebuie sa te rupi cu totul de ele. Creierul tau trebuie sa stie ca o data ce ai patruns in dormitor el se pregateste pentru somn. Niste levantica sub perna nu ar strica. Eu am si aceasta crema cu  care ma dau un pic  la tample. Toate aceste mici artificii au un efect nemaipomenit daca te tii de ele. Mare branza nu este, corect? :)



   Avand in vedere ca am scris foarte mult (cand imi place ceea ce fac uit de timp) am sa-mi rezerv dreptul sa va scriu despre exercitiile de relaxare in urmatorul post. Pana atunci deja v-am dat deja de lucru!



Mult succes va doresc si o zi cat mai frumoasa!


ps:cel mai de succes articol al meu legat de anxietate a fost publicat acu ceva vreme pe smartwoman.hotnews.ro. Daca va intereseaza il puteti citi aici.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu