Clisee

Lumea este suprasaturata de clisee. Eu una sunt satula de ele. Toata lumea le foloseste. Cand se intampla sa adopt vreunul sunt atat de jenata ca dau un astfel de exemplu incat trebuie neaparat sa fac mentionari separate: "-Da.STIU ca este un cliseu!" sau simti nevoia de a spune inainte de a vorbi: "-Auzi?!Stiu ca cee ce spun este un cliseu dar...". De ce mi-e jena? Pentru ca mi-e ciuda ca nu gasesc ceva original, spontan iar in final ma declar invinsa....trebuie sa spun cliseul.

Adevarul? A devenit un cliseu sa adaugi la sfarsitul/inceputul cliseului faptul ca tocmai ai dat ca exemplu...un cliseu!
Pana si folosirea blog-ului este un ..cliseu! Continutul este cu totul altceva. Depinde de originalitatea fiecaruia.

Astazi sunt hotarata sa scriu despre Media. Sa vorbesc despre un mare cliseu arhicunoscut. Am renuntat de o saptamana sa ma mai zgaiesc la posturile tv romanesti. Am ajuns la concluzia ca pe langa dependenta, imi creeaza adevarate depresii despre tara in care traiesc. Statul la televizor instiga lumea la frica. Atatea crime, violuri, accidente rutiere ma fac sa stau inchisa intre 4 pereti si sa numai ies de frica ca poate cineva imi da in cap pe strada sau poate da o masina peste mine. Pentru cei influentabili ....mass-media este o puternica modalitate de manipulare a maselor populare, o metoda situata pe aceeasi treapta cu religia. Poate chiar mai rea!
Efectiv mi se face rau cand ma asez pe canapea si dau sa vad o stire. De sarbatori a fost cumplit! Vreau sa trasez cateva aspecte ale reportajelor:

-romanii au inceput sa dea buzna in hipermarket-uri. Sarbatorile vin si nu trebuie sa ne prinda nepregatiti fara vesnicele bucate. Burta ta trebuie mentinuta. Nu te lasa. Doamne fereste sa te simti bine cu stomacul plat! La naiba cu ficatul. Se regenereaza singur..deci ne permitem.

-reclamele abunda la medicamentele menite sa-ti usureze tractul intestinal pentru a putea face loc celor 200 de sarmale gatite pentru 3 persoane. Industria farmaceutica trebuie sa ajute consumerismul din magazine. Nu-ti ajunge o pastila? Ia uita-te in cutie? Ai una de arsuri si alta de usurare! Maine o sa apara cutia cu 3 pastile: ce conteaza pentru ce este a treia pastila curiosilor??? Se va vinde oricum!

-pachetele turistice :80% de romani au ocupat statiunile montane. Romanii nu resimt criza. Romanii sunt intampinati cu bucate traditionale. Un adevar festin!

Aici plec capul si recunosc ca am pus botul la asa ceva. Repede-> cauta-> suna-> rezerva-> plateste ..doamneee nu gasesc loc!
Dupa atata forfota cand am ajuns in Poiana Brasov pe data de 24,25,26 era atat de pustiu incat ma gandesc unde era acea multime care a pus stapanire pe cazare?? Dar lovitura de gratie am vazut-o la televizor cand se facea un reportaj despre cat de bine se poate schia in Poiana. Reporterul era incadrat pe sticla de asa natura incat sa poata surprinda peticul alb din fundal numit zapada. Poate s-a inventat sportul de a schia pe iarba iar zapada este optionala, de ornament.
Mi-am manat sotul sa se duca. "-Ia uite ce de lume ...hai du-te si tu sa te faci ca schiezi ca doar nu ti-ai luat echipament degeaba. Trebuie sa te falesti un pic! Macar sa te imbraci cu ele sa simti iarna. " (apropo : cand am plecat din bucuresti erau 2 grade si zapada garla...in Poiana erau 11 grade si zapada ioc). Nu stiu ce iarna a simtit, mai era putin si ieseau ghioceii.
Morala am invatat-o. O stiam deja: nu tot ce zboara se mananca. Mda..stiu ca e un cliseu!

-sarbatorile s-au terminat dar romanii inca mai dau buzna in magazine sa se pregateasca pentru Revelion. Au ramas fara provizii! Au bagat tot la burdihan si au observat ca nu au plesnit! Nu inteleg.....vine cumva al-3-lea razboi mondial si ne adapostim in buncare?? Asta era...bingo! Acu mi-am dat seama de ce nu vad turisti in Poiana ...ca se ascundeau in buncare!

-fiica lui Base impreuna cu Udrea s-au distrat copios la Sinaia. S-au plimbat cu ATV-UL. Au facut poze impreuna cu fanii. Au transmis zambete camerelor de vederi ca sa ti se umple sufletul de voiosie. Idolii tai sunt si ei oameni. Pe langa munca asidua depusa pentru binele tau si al tarii iti demonstreaza ca stiu si ei ce inseamna sa te relaxezi. Ce inseamna o minivacanta la Sinaia.


Din ce am observat pregatirea jurnalistilor de pe teren este atat de superficiala incat si urmarirea unui reportaj este greu "digerabila" indiferent daca o baba a fost violata si apoi omorata! Acelasi stil de a relata. Aceleasi clisee.

Am observat la PROTV : crainicul ne spune cum s-a intamplat oroarea si apoi da legatura la colegul sa ne spuna mai multe informatii. Care nene informatii?? Colegul spune acelasi lucru.Nimic nou!Poate cateva detalii concrete!Dupa acea urmeaza imaginile socante, interviurile oamenilor din zona, intrebarile stupide venite din partea reporterului si se incheie in final cu declaratia organelor de politie. Organul sta drept, nu clipeste, nu se infioara, gata pentru a declara mecanic procedurile, investigatiile facute si demersurile ce se vor face pentru a prinde faptasul.
Cateodata ne mai delectam si cu o schimbare de scenarii : colega din studio de fiecare data intervine cu o intrebare suplimentara catre colegul din locatie.Vrea sa fie o intrebare spontana de genul "ma doare si-mi pasa" dar este total falsa! Expresia fetei o da de gol iar raspunsul colegului vine la comanda, prompt cu o precizie uluitoare de parca i-a ghicit gandurile duduii.

In viitorul apropiat voi dezvolta acest gen de prezentare a stirilor. Scris negru pe alb o sa va faca sa va dati seama de niste detalii demne de tot rasul!




Va urma!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Eu nu ma lepad de Romania ci ea se leapada de mine!

Un nou inceput

Trei pasi inainte unul inapoi