O zi din viata unui anxios (semnificatii, cauze si solutii)

Ma numesc Cristina Ionica si sunt anxiholica :)

In primul rand sa va spun cateva lucruri despre mine: ma indrept repejor catre 28 de ani, nu lucrez (poate fi si bine si rau...vom vedea) in mod cert asta presupune mult timp liber iar cand beneficiezi de asa ceva in cazul meu poate fi uneori dezastruos; sunt casatorita (ne indreptam spre 4 ani) iar aici vom afla ca desi ai parte de iubire neconditionata si esti jumatatea lui nu totdeauna te poate ajuta acest lucru.

De fiecare data incep ziua cu o puternica dificultate in a ma trezi. Avand in vedere ca ma ia somnul in jur de orele 5-6 este destul de frustant sa te trezesti dupa-amiaza. Am citit faptul ca un somn cu "sughituri" are mare impact asupra intregii tale zile. Iar mai multe nopti de genul asta iti cam da peste cap intregul tonus. Esti mai susceptibil la iritari, suparari, exagerari si altele de genul asta. Chiar si visele te pot marca daca nu au fost unele fericite si daca ai obiceiul de a le retine si de a-le rasuci pe toate partile posibile poate poate are o semnificatie si desi nu e bine mereu le acorzi atentie. De cele mai multe ori visele reflecta ce anume "tipa" subconstientul tau. Este output-ul unei batalii ce se da in interiorul tau, se trage la un anumit nivel un semnal de alarma.

Cum este acest "sughit" pentru mine: ma intind in pat gata de somn in jur de ora 2:00, daca permit mintii mele sa umble brambura prin gandurile mele pot spune ca imi readuc la suprafata destula adrenalina incat sa ma abat serios de la orice somn. Este destul de greu sa stopezi aceste ganduri ce te tot macina. Iar indignarea consta in faptul ca ma agit degeaba cu niste lucruri inexistente, inchipuite care probabil nu se vor intampla deloc sau cel putin nu in viitorul apropiat. Si chiar daca se intampla maine crezi ca ar schimba cu ceva situatia? NU.
Ma gandesc la administratorul blocului care este genul de om ce se baga in seama atunci cand nu trebuie si imi imaginez o conversatie destul de inversunata in care ii explic sa-si vada de treburile sale fara sa fie carcotas cu privire la felul de a fi al oamenilor. A avut in realitate cateva remarci taioase si de atunci m-am ales cu aceste ganduri vizavi de comportamentul lui si in loc sa accept ca sunt si astfel de persoane mai tot timpul stau si imi pierd timpul cu fel de fel de scenarii. Mda...scenariile sunt foarte frecvente pentru anxiosi. Majoritate nu redau nici o farama de adevar dar simti nevoia sa le ai in minte ori pentru a fi in maxima alerta, de a te pregati cu raspunsuri si o atitudine bine pusa la punct astfel incat sa nu te ia pe nepregatite si sa te inchizi in tine ori iti da de inteles ca te temi de eventuale posibile conflicte. Nu exclud faptul ca cele doua pot inseamna acelasi lucru dar momentan eu le-am etichetat.
Alt gand: trebuie sa dau bradul afara pentru ca s-a uscat si imi imaginez ca o sa am un conflict cu anumiti vecini care vor avea poate ceva de spus de locul in care am sa-l pun. Stiu....este ceva deplasat ca doar nu-l pun langa usa vecinilor sau il arunc in strada. Din pacate, ne confruntam cu foarte multe lucruri deplasate pentru altii dar pentru noi extrem de semnificative ca doar singuri alegem sa le facem asa.
Alt gand de genul asta implica interactiunea mea in viata reala cu o persoana suparata ce are noroc sa-si exprime nemultumirea cu voce tare fara a se teme de consecinte. Pentru el nu conteaza daca are dreptate sau nu. Deci eu cand intalnesc astfel de persoane incep sa-mi fac scenarii cu privire la presupuse certuri pe care le avem. De aici am si tras o concluzie recenta ca este posibil sa fiu o persoana agresiva. Ce inseamna asta? Voi detalia in alt episod.

Ce pot face cu aceste ganduri este sa le acorzi sansa de a le da o solutie. Decat sa te pierzi in negura gandurilor in timp ce faci baie sau speli vasele mai bine iei gandul si-l diseci pas cu pas. Nu totdeauna va merge dar macar vei constientiza ca exagerezi si incerci sa faci ceva cu acel gand. Ajung la urmatoarele concluzii: cea mai greu de acceptat pentru mine este sa iau persoanele asa cum sunt ele si punct! Toate sfaturile sunt frumoase pe hartie dar stim bine ce munca este sa se si realizeze. Supararile anumitor persoane sau in cazul meu supararile vecinilor sau a administratorilor de bloc NU SUNT si supararile mele (noastre). Important este sa-ti focalizezi atentia asupra ta si asupra scopurilor tale. Scopul meu este in final sa achit intretinerea lunar. Asta prespune ca vad acest administrator o data pe luna. Nu ma afecteaza cu nimic acest lucru, corect? Daca este suparat sau face o remarca nepotrivita: ori accepti ca asa este el si il lasi in pace cu tot cu remarci ori te aduni chiar daca asta inseamna sa ai o pauza de cateva secunde si sa-i spui de fapt ce te macina. Nu irosi prea multe cuvinte. Nu te supara. Nu pleca furios. Nu are rost. In final: nu merita!
Incerc sa reiau acesti pasi cu toate persoanele straine din gandul meu. Cu toate persoanele ce-si "toarna" furia pe altii. Am incetat de mult timp sa le caut scuze. Sa zic: eee...e un functionar la posta...i s-a taiat 25% din salariu....sa zicem ca il inteleg ca este suparat. De obicei acestia sunt frustrati mai tot timpul, dinaintea taierii salariilor dar asta este alta poveste :).
Nu merge sa faci lucrul asta cu fiecare persoana in parte, sa-i afli cauzele supararii. Nu este treaba ta sa descoperi scuze la altii si motive de inteles pentru comportamentul lor. Nu este vina ta ca el este suparat. Daca ai treaba la posta importat este sa-ti vezi scopul indeplinit. Am de pus o scrisoare si trebuie sa cer un timbru. Am reusit sa fac asta am pus in mintea noastra o mare bifa. O data ce plec din Oficiul Postal nu mai ma gandesc la nici un scenariu vizavi de acea persoana. Nu-mi inchipui nici o conversatie inversunata. S-a terminat! Sunt fericit ca mi-am pus plicul la expediere. Iar acest pas mic facut maine, facut si poimaine nu repezinta decat o apropiere de reusita. Si desi pe moment va merge cu siguranta, fara sa vrei, povestea va reveni in mintea ta. Nu trebuie decat sa-ti spui in sinea ta ca ai rezolvat aceasta problema. Gandul va sta cuibarit in mintea ta, il vei simti dar doar atat. Nu-ti vei imagina altceva decat faptul ca ai parcurs problema, ai rezolvat-o si atat! Va incerca sa bata la poarta mintii cu pumnii si picioarele sa zbiere ca vrea scenarii dar tu stii ca de data asta nu va capata nimic :)!

Revenind la gandurile dinainte somnului. De mica am avut o mare temere ca cineva este in casa. De multe ori ma trezesc in timpul somnului simtind nevoia sa parcurg sufrageria si balconul dintr-o singura privire ca sa ma asigur ca totul este bine. Ma intreb daca am verificat bine usa. De 3 ori inchid jos si de 3 ori sus. Am numarat in gand ca sa ma asigur ca am inchis bine usa: unu...doi..trei. Fortez un pic cheia desi stiu ca nu exista si ...patru! Ma indepartez de usa si ma uit inapoi sa nu cumva ca cineva sa apese pe clanta. O singura data chiar s-a intamplat sa apese cineva pe clanta si era 12 noaptea. Explicatia ar fi fost ca cineva ar fi gresit usa. Implicit am avut in acea seara un cosmar ce mi-a accentuat si mai mult aceasta teama. Cat ghinion poti sa ai cu asa ceva stiind ca esti victima unui astfel de episod anxios! :)
In rest, ma trezesc foarte usor. Rareori reusesc sa am somnul adanc....sunt intr-o continua stare de veghe. Daca am si un cosmar deja mi-am dat peste cap tot somnul. Semnalele de alarma se trag continuu in mintea mea.
Mi-am format prostul obicei de a ma duce la toaleta noaptea. De fiecare data cand aprind lumina sau cand sting lumina am senzatia ca cineva este in spatele meu desi stiu foarte bine ca acest lucru este imposibil sa se intample ca doar am verificat usa. Foarte greu sa balansezi in mintea ta o astfel de "ecuatie".
De multe ori cand stau in pat si scot in exteriorul patului un picior sau o mana am senzatia ca cineva de sub pat vine si ma prinde. Desi stiu ca nu este adevarat imi retrag totusi piciorul. Il bag sub plapuma. Momentan aici nu intrevad nici o solutie. Orice mi-as spune nu merge.

De fapt daca ma gandesc mai bine ar fi ceva: am citit ca daca ai un somn cu probleme in felul in care il am eu cel mai important este sa nu zaci in pat in acea bezna ratacind cu mintea aiurea. Ridica-te din pat, du-te in alta camera, in sufragerie (iar acolo ar fi ideal sa ai si televizorul, sa nu fie in aceeasi camera cu dormitorul) si uita-te pentru o jumatate de ora la ceva anume. Daca somn nu-ti este cu siguranta ai reusit cel putin sa-ti stopezi gandurile. Aceeasi procedura se aplica si in cazul unui cosmar. Daca l-ai avut nu te chinui stand treaz si contempland la semnificatia lui....trezeste-te de a binelea. Ca sa nu mai zic ca exista mari sanse sa te reintorci in cosmar fiind pe jumatate adormit. Du-te la baie, te speli pe fata, eventual poti bea un pahar de lapte sau un ceai de tei.

Nu am crezut ca pot aduna atatea informatii despre somnul meu. Si cand ma gandesc ca nici nu am terminat de povestit. Pe langa aceste ganduri mai pot adauga "celebrele" ganduri morbide referitoare la moartea mea sau a cuiva drag. Daca am ceva probleme de sanatate, acea durere pe care o resimt in momentul in care vreau sa adorm se transforma intr-un gand de genul: indiferent de ce sufar sigur este tumoare sau cancer...oricum ceva cumplit. Si ma gandesc cum mi s-ar schimba viata daca as avea asa ceva. Cateodata ma apuca plansul iar altadata as lua un astfel de diagnostic ca pe o usurare. Nu mai am nevoie sa lupt pentru nimic decat sa ma bucur de viata care mi-a ramas. Oricum lucrurile astea au ca si durata de timp maxim 2-3 secunde. O data cu venirea zorilor orice gand anterior se risipeste!
Dupa o trecere "succinta" a evenimentelor pot declara ca somnul ma cuprinde in jur de orele 5-6 si ma trezesc in jur de ora 14:00 deoarece intre 6 si 14 cu siguranta mai ma trezesc de cateva ori dar fara teluri marete de genul celor mentionate mai sus. De multe ori ma intorc de pe o parte pe alta sau incerc pe cat posibil sa ma bucur de acel somn dulce care la mine apare destul de tardiv si incerc pe cat pot de mult sa-l prelungesc.
La 14:00 ma trezesc si stau ca o leguma in fata calculatorului: ori uitandu-ma la ER ori jucandu-ma SC 2 iar de ceva vreme incerc sa si invat pentru ca incerc o "reprofilare" in domeniul muncii. Odata cu lasarea serii si venirea orei 2:00 ciclul se repeta cu alte ganduri: ba o vanzatoare la piata, ba o cunostinta si pe alocuri un cancer :). Dar am descoperit de ceva timp remediul impotriva gandurilor. De unde stiu? Pentru ca ieri cand m-am culcat la ora 2:00 am adormit in jumatate de ora si m-am trezit la 11:45 :)



Oricum, nu va impacientati am si zile bune :P. Si nu uitati, mintea omului este extrem de complexa si necesita mult timp pentru a ti-o descoperi pe a ta si de a lucra la acele rotite ce ruginesc mai mult sau mai putin....depinde de momentul trait!


Voi incerca sa sumarizez in urmatorul post cateva concepte foarte importante despre somn care pe mine cel putin m-au ajutat la un moment dat si uite ca din ignoranta ma intorc de unde am inceput. Voi nota lucruri stiute, adunate, citite si experimentate.






Comentarii

  1. Remedii florale Bach: White Chestnut pt ganduri repetitive; Mimulus pt frici cunoscute; Rock Rose pt accese de panica (gen paralizie, gol in stomac etc); Cherry Plum pt autocontrol; Star of Bethlehem pt suferinta;Honeysuckle pt cei ancorati in trecut; Beech pt pretentiosi cu cei din jur si cu ei.
    Un amestec maxim din aceste remedii florale, cate 4 picaturi din fiecare, de 7-8 ori/zi. Remediile pot fi comandate direct in Anglia.
    In 3-4 luni se vor resimti destul de bine efectele. Oare ce aveti de pierdut??

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Un nou inceput

Eu nu ma lepad de Romania ci ea se leapada de mine!

Notes to myself and for everyone who's bored